فیلمبرداری عروسی تهران در پوپک استودیو عالی است.
فیلمبرداری عروسی تهران
نوامبر 15, 2017
عروسی در یزد با تیم آتلیه عروس و فیلمبرداری عروسی
عروسی در یزد
نوامبر 28, 2017

آداب و رسوم ازدواج در ایران

آداب و رسوم ازدواج در ایران

آداب و رسوم ازدواج در ایران و مراحل خواستگاری تا ازدواج با تمام زیبایی هایش هزینه بر است. رسم مراسم عروسی و ولیمه، جشن عقد، پاتختی و غیره بسیار خاطره انگیز می شود. اما شاید بتوان گفت که این خاطرات زیبا بیشتر نصیب مهمانان شما می شود. در انتها خستگی زیاد و هزینه های بالایی برای زوجین و یا والدینشان دارد.
آداب و رسوم ازدواج در ایران به مراحل مختلفی تقسیم می شود. اگر برای عکاسی و فیلمبرداری عروسی، با ما همراه شوید می توانیم در کاهش هزینه ها به شما کمک کنیم. برای آشنایی با آداب و رسوم ازدواج در ایران، مراحل خواستگاری تا ازدواج به صورت زیر می باشد.

مراسم خواستگاری

در خواستگاری رسم بر این است که آقای داماد و خانواده محترمش با شیرینی و دسته گل به منزل پدر عروس می روند و دخترشان را خواستگاری می کنند. صحبت هایی که در آن مجلس زده می شود در زمینه آشنایی با خانواده و ها و دختر و پسر است. بعد از آن دختر و پسر دونفره به گفتگو با یکدیگر می پردازند تا با اخلاقیات، اعتقادات، علایق، شرایط زندگی، مشکلات و بیماری هایی که دارند و دیگر خصوصیات یکدیگر آشنا شوند.

مراسم بله برون

بعد از مراسم خواستگاری، چند روز یا چند ماه بعد ( بسته به خانواده ها، دختر و پسر، میزان آشنایی و غیره)، مراسم بله برون می باشد. رسم این است که بله برون هم در منزل پدر عروس باشد. در بله برونپ، بزرگان فامیل و معمولا اقوام درجه یک مثل عمه و دایی و … هم حضور دارند. ضمن صحبت های نهایی در مراسم بله برون، میزان مهریه و شیربها مشخص می شود و در دفتر مخصوصی ثبت می شود و به امضای حضار می رسد. قابل ذکر است که داماد و خانواده اش باید در آن روز یا شب هدایای نظیر چادر و پارچه برای عروس خانم بیاورند. سپس مادر داماد حلقه طلایی نامزدی را به عنوان نشان دست عروس خانم می کند. بعضی ها برای داماد هم حلقه نامزدی می گیرند که باید در همان موقع به او بدهند. همچنین طبق آداب و رسومی که شهرهای مختلف دارند، تشریفاتی مثل گل های تزیئئین شده و کله قند و همینطور سرویس طلای عروس خانم و یک جلد قرآن کریم توسط خانواده داماد آورده می شود که بایستی برای روز عقد نگهداری شود. در نهایت تاریخ عقد و عروسی هم مشخص می شود.

مراسم شیرینی خوران

شیرینی خوران مراسمی زنانه می باشد که در آن خانواده داماد هدایایی را به عروس تقدیم میکنند. تمامی این هدایا در یک سینی تزئین شده که خوانچه نام دارد به همراه چند شاخه نبات توسط خانواده داماد به خانه عروس فرستاده می شود. سپس خانواده داماد پس از غروب آفتاب همان روز به منزل پدری عروس رفته و حلقه نامزدی که از قبل تهیه کرده اند را به دست عروس می کنند.

مراسم نامزدی

دوران نامزدی یکی از شیرین ترین دوران های قبل از عروسی می باشد که این دوران پس از گرفتن جواب تایید اولیه از سوی خانواده عروس و داماد شروع می شود. در طی این دوران هم خانواده عروس داماد و هم هر دور آن عزیزان به منظور شناخت بیشتر و انجام مقدمات عروسی با هم رفت و آمد میکنند. در اکثر خانواده ها این مراسم برای آشنایی بیشتر هر ئو خانواده عروس و داماد با همدیگر برگزار می شود.

مراسم  عقد نکاح

عقدیست حاصل از توافق یک زن و مرد عاقل و بالغ در راستای ایجاد یک زندگی مشترک دوطرفه با قوانین و توافق های مشخص. این مراسم طبق معمول و مرسوم در منزل پدری عروس برگزار می شود. البته در دوره حاضر بیشتر این مراسم به صورت نمادین در دفاتر محضرخانه های برگزار می شود. در این راسم عروس و داماد سر سفره عقد نشسته و طبق سنتی قدیمی که گفته میشود سنتی زرتشتی است، داماد سمت راست عروس نشسته و عاقد پس از انجام مقدمات اولیه اقدام به جاری کردن خطبه عقد ی نماید. معمولاً در هنگام جاری شدن خطبه عقد تعدادی از بانوان خوشبخت خانواده عروس و داماد با گرفتن پارچه توری بر بالای سر عروس و داماد اقدام به ساییدن قند بر سر آن ها می کنند. عروس و داماد با قبول کله شرایط عمومی و خصوصی عقد رسما زن و شوهر می گردند.

مراسم جهاز بران

یکی دیگر از مراحل عروسی می باشد که در این مراسم کلیه جهیزیه عروس که توسط خانواده ایشان تهیه و خریداری شده ست به خانه داماد برده می شود. این جهیزیه ها شامل کلیه لوازم و اساسیه مورد نیاز یک زندگی مشترک دونفره ی باشد که معمولاً از سمت خانواده عروس خریداری می گردد. در بعضی از مناظق و قومیت های کشور عزیزمان، این رسم برعکس می باشد. بدین صورت که تهیه جهیزیه بر عهده داماد و خانواده اش می باشد.

مراسم حنا بندان

به مراسمی که برای خداحافظی عروس از خانه پدری گرفته می شود حنا بندان می گویند. در حقیقت حنابندان در شب برگزار می شود و به خاطر آخرین شب حضور عروس در خانه پدر به صورت مجردی و قبل از عروسی می باشد. در این شب مهمانان از قبل دعوت شده به خانه پدر عروس می آیند و از حنای آماده شده از قبل بر کف دست خود می گذارند. دلیل استفاده از حنا در این شب به این خاطر می باشد که از حنا به عنوان یکی از نشانه های شادی و خوشبختی و بهشتی یاد می شود.

مراسم عروسی

برگزاری این مراسم با توجه به فرهنگ های مختلف، در جای جای این کره خاکی متفاوت می باشد. عرف مرسوم برگزاری این مراسم در ایران به این صورت است که صبح روز عروسی داماد عروس را به آرایشگاه می برد و خود جهت انجام تزیین و گل آرایی ماشین و تحویل دسته گل عروس خانم به گلفروشی می رود. پس از اتمام گل زدن ماشین و دسته گل عروس، داماد مجدداً به آرایشگاه مراجعه نموده و به همراه عروس که حالا دیگر لباسی زیبا و سفید بر تن دارد به سمت باغ یا آتلیه عروس می روند. در آنجا تعداد زیادی عکس با حالات و ژست های متفاوت به همراه فیلم برداری از حرکات و رفتار و … گرفته می شود. پس از پایان عکاسی و فیلم برداری در باغ و یا آتلیه عروس، عروس و داماد به همراه تیم فیلمبرداری عروسی به محل برگزاری مراسم می روند و تا پاسی از شب به همراه میهمانان که از ساعتی قبل در محل حضور دارند به شادی و پایکوبی می پردازند.
عده ای از عروس ها دسته گل عروسی خود را به عنوان یادگار بهترین شب شروع زندگی خود نگه میدارند و عده ای دیگر نیز در پایان مراسم پشت به تمامی دختران مجرد حاضر در مراسم ایستاده و گل خود را به سمت آنها پرتاب میکنند و هریک از آن دخترها دسته گل عروس را بگیرد بر طبق باوری قدیمی عروس بعدی خواهد بود.
پس از اتمام راسم عروسی تمامی میهمانان به همراه عروس و داماد به صورت کاروامن عروسی و بوق بوق کنان به سمت منزل عروس و داماد می روند و برای دقایقی نیز در آنجا به شادی و پایکوبی می پردازند. در انتها پدر عروس دست عروس را در دست داماد گذاشته و برای هر دوی آنها آرزوی شادی و خوشبختی طولانی می کند.

مراسم پاتختی

معمولاً جشن پاتختی روز بعد از عروسی به صورت زنانه برگزار می شود و در طی آن مهمانانم شب گدشته مراسم عروسی کادوهای خود را اهداء می کنند.

مراسم مادر زن سلام

مراسمی که در اولین صبح پس از مراسم عروسی و قبل از پاتختی برگزار می شود و داماد به همراه عروس جهت ملاقات مادر عروس به خانه پدری عروس خانم می روند. در این مراسم داماد به خاطر زحمات فراوان مادر عروس از وی تشکر کرده و هدیه ای را به عنوان تشکر به ایشان تقدیم می کند.

قسمت نظرات بسته است